Numan GOCERI\’s Home Page

Hello World:)

Tenis Raketi alırken dikkat edilmesi gerekenler!!!

Yaza girdiğimiz şu günlerde haftaiçleri uğraşacağımız bir işimiz (staj, work&travel yada only travel gibi) olsa bile haftasonları bir kaç saat bile olsa sporu elden bırakmamak lazım. Hem zinde kalmak için hemde sağlam bir kafa ve vücuda sahip olmak için illaki spor yapmak gerektiğini düşünüyorum.
Başlıktan da anlayacağınız üzere kendimi bu dönem Tenis’e vermiş durumdayım, daha doğrusu Tenis’e başlamayı düşünüyorum. Bununla ilgili olarak “Tenis nasıl bir spordur” dan tutun da “Tenis’in inceliklerine” kadar bir çok yazı okudum. Yani anlayacağınız teoriyi tamamladım artık yavaştan uygulamaya başlamam gerektiğini düşünüyorum. Eğer tenisle ilgileniniz varsa yada ilgilenmeye teşebbüs edeniniz varsa diyerekten konu ile ilgili gereken ilk bilgiyi sizlerle paylaşmayı düşündüm:
İyi bir Tenis Raket’i Alırken nelere dikkat edilmelidir?
Bununla ilgili en eğlenceli ve bir o kadar da “dobra” diyebileceğim bir yazıyı ekşi sözlük te buldum.(Bu arada ekşi sözlükteki sevgili adminin de dediği gibi yapılan alıntıların kaynağı belirtmeyen hıncal olsun uluç olsun fikrini ben de destekliyorum.:)
işte ekşi sözlükte konu ile ilgili yazılanlar:
akilda tutulmasi gereken ilk sey tenisi raketin degil sizin oynuyor oldugunuzdur. raket oyununuza ancak bir derece yardim eder, reklamlarin aksine sizi sifirdan iyi oyuncu yapmaz. bu yuzden alacaginiz raketin markasiyla, hangi unlu oyuncunun oynadigiyla, rengiyle ilgilenmek yerine fiziksel ozelliklerini goz onune almaniz gerekir.oncelikle markanin cok bir onemi yoktur. esasen dizayn disindaki butun uretim islemleri neredeyse tum bilinen markalar icin (yonexve pro kennex haric) cinde fason olarak yapilmaktadir. ozellikler asagi yukari birbirine yakindir. ufak tefek farkliliklar ise ancak profesyonel oyuncular icin onemlidir.hangi oyuncu neyle oynuyor diye takip etmeniz de faydasizdir. federer’in oynadigi raketi almak gibi bir isteginiz varsa, malesef oyle bir raketi federer den baska hic kimseden alamazsiniz. cunku unlu oyuncularin oynadigi raketler her nekadar biz siradan insanlarin dukkandan kolayca satin alabilecegi raketler gibi gozukse de, aslinda tamamen degisik fiziki ozelliklere sahip, oyuncunun isteklerine gore ozel uretilmis, degisitirilmis raketlerdir. o yuzden nadal babolatla oynuyor, sharapova’nin prince i var dusuncesini birakin, sizin icin hicbir anlam ifade etmez bunlar. ki bu oyuncular isterseler tahta sopayla da bizden daha iyi oynayabilirler. raket degil tekniginiz ve kondisyonunuz sizi iyi oyuncu yapar.uzun sureli tenis oynamaya karar verdiyseniz, baslangic raketi tabir edilen ucuz raketleri almayin. bunlar pazarlama taktiginden, nasil olur da surumden kazanirizdan baska bir sey degildir. gercek bir raket alin. baslangic icin pahali gelirse, kullanmis raket alin. ustunde catlak, kirik, deformasyon olmadigi surece eski raketin yeniden farki yalnizca kozmetiktir. yeni diye daha fazla para harcamayin. gercek bir raket almaniz hem oyun tekniginizin daha bastan dogru oturmasina yardim edecegi gibi ilerde anlatacagimiz saglik sorunlarini da onleyecektir.tenis turnuva kurallarindan once fizik kurallarina gore oynanir ve raket alirken kesinlikle bakilmasi gereken yedi parametre vardir. bu kurallara uymayan raketler sizi yalnizca yanlis teknige sahip kotu bir oyuncu yapmakla kalmayacak, tenisci dirsegi denen illet hastaliga da yakalanmaniza sebeb olacaktir.
1. agirlikhafif raket kotu, agir raket iyidir. raketin agirligi, telleri takilmadan evvel en azindan 300 gram olmalidir. bunun ustune kursun agirliklar ekleyerek, kendinize uygun bir raket yaratabilirsiniz. unutmayin eklediginiz her gram size daha cok momentum ve sert vuruslar olarak geri donecektir.
2. dengeraket sap tarafinda daha agir olmalidir (head light). bunu test etmek icin isaret parmaginizi raketin bogaz kismina koyarak dengesini test edin. kafa tarafi (head heavy) agir geliyorsa o raketi kesinlikle almayin. boyle raketler ilk basta daha rahat oynaniyor gibi gozukse de birkac ay icinde tenisci dirsegine yakalanmaniza yol acar.
3. esneklik (stiffness)esnek raketler kolunuzda problem olusmasini onler, daha iyi kontrol saglar ama vurdugunuzda top daha yavas gider. ancak burdaki guc kaybi cok iyi bir oyuncu olmadiginiz surece cok onemli degildir. esnek raket alin. topa vurdugunuzda raketin titremesini hissediyorsaniz ve/veya raketten teneke kutuya vurulmus gibi ses geliyorsa kolunuz zarar gormeden sok emici takin. durum hala devam ediyorsa raketi hemen birakin. titresim dirsegin en buyuk dusmani oldugu gibi duzgun vuruslar yapmanizi da engeller.

4. yuzey alaniher nekadar yuzey alani genis raketlerle oynamak daha kolay gibi gozukse de isin asli sizin daha cok hata yapmaniza yol acarlar. genis yuzey alani merkezin (sweet spot) disinda kenar bolgelerden vurus yapma ihtimalini arttirir. boyle bir vurusun sonucu raketin vibrasyonunun artmasi ve dirseginizin zarar gormesidir. evet buyuk bir raketle kisa vadede daha cok topu karsi tarafa gonderebileceksiniz ama oyununuzu gelistirmek istiyorsaniz daha kolay hareket ettirilebilen, kontrolu yuksek kucuk bir raket almaniz sizin icin daha iyidir. bu yuzden 110 dan buyuk hicbir raketi almayin. 90-100 arasi idealdir.

5. sapelinize gore ne cok buyuk ne de cok kucuk raketle oynamayin. gerekirse vibrasyonu emici yeni grip takin.
6. tellercok ucuz tellerle oynamayin. raket kendinden telli geldiyse buyuk ihtimalle en adi materyalle yapilmistir. en uygun zamanda degistirin. teller ne kadar esnek olursa o kadar iyidir. bagirsaktan yapilmis teller en iyisidir ama paketi 40 dolar oldugundan ve iki hafta icinde kopacagindan sponsorunuz yoksa veya babaniz fabrikator degilse naylon tel almaya calisin. kevlar ve aramidden yapilmis teller en kotuleridir. teller oynandikca gerginligini kaybedecegi icin belli araliklarla degistirin. dirsek sagliniz icin telleri cok yuksek gerginlikte taktirmayin. bunun disinda ince teller, kalin tellere gore topu kesmeye daha elverislidir. ama daha kolay koparlar. normal olarak 16, ince olarak 17 telleri secin.
7. tel duzenisert ve duz vuruslari kolaylikla yapabiliyorsaniz daha sik tel duzenegi olan raketleri tercih edebilirsiniz (18×20 gibi). ancak topu kesmeyi seviyorsaniz ve/veya topspin e daha cok ihtiyaciniz varsa acik telli raket daha iyi sonuc verecektir (16×18 gibi).
bir de boyunun raketi yere dogru tuttugunuzda tam yere degecek kadar olmasi gerektigini soylemisti hocam, ya da ben o kadar hatirliyorum.
unutmadan raket boylari standarttir ve cogunlukla 27 incle 28 inch arasinda degisir, kurallara gore de 30 inchi gecemez (cocuklar icin uretilen raketleri saymiyorum burada). o yuzden “raketi yere dogru tuttugunuzda tam yere degecek kadar olmasi” diye birsey yoktur, uydurmayalim lutfen.
selex marka tenis raketi almayın. “güzel” bir modeli alınmış olmasına rağmen sert bir smaçtan sonra gövdesi! evet yanlış duymadınız gövdesi kırılmıştır. head, wilson gibi markaların dandik modellerini hava olsun diye almayın. üstünde titanyum ıvır zıvır yazıp 3 kuruş fiyatı olan raketlerden ekstra uzak durun, titanyumu kim kaybetmiş de onlar bulmuş. sap uzunluğuna dikkat edin standart değildir büyük farklılık gösterir. grip rahatsız ediyorsa fazla bir problem değil yeni bir set alıp bilen birisine sardırılabilir. yalnız kullanılan yapıştırıcıya dikkat, sıcakta yavşayıp sapın ortaya çıkmasına yol açabilir.ikinci el raket almayın gövdedeki gözle görülmeyen ufak çatlaklar ilerde göte kapak olarak geri dönecektir. ilk sahibinin nasıl oynadığı bilinemez. bonus olarak eğer üstü kapalı bir yerde oynanmıyorsa ve etraf yem yeşil ise topu kaybetme olasılığınız çok yüksektir, gidip pembe top alın.
alacaksanız wilson-babolat-head ya da prince alın. gidip 30 milyona donnay 50 milyona selex almayın.. alacağınız raket mutlaka tek parça olsun.raketin kafasının alt tarafındaki yerler bazen takma oluyor. işte o raketler rezildir. mutlaka bir bilene danışın. pazardan elma almaya hiç benzemez raket almak.top olayına gelirsek..şu an piyasada oynanabilecek en iyi sert zemin topu wilson us open’ dır.. 3lü fiyatı 12-15 ytl arasındadır.. yine gidip 3 milyon ucuz diye selex top almayın..rezalet bir vuruşu var. ya sakatlanırsınız ya da raketinizin teli birkaç güne patlar..performans oyuncusuysanız wilson k-blade i tavsiye ederim. fiyatı biraz fazla ama süper raket.
1-sap kalınlığına dikkat edin, gerekirse bir veya iki grip sardırarak ideal kalınlığa getirin.
2-kafa boyu küçük raketlerle başlayıp sonra yavaştan büyütebilirsiniz.
3-alır almaz telleri değiştirin, ayrıca kesinlikle absorber takın.
4-rengine dikkat edin, gördüğünüzde içinizin ısındığı şık bi model olsun.
5-belli yerlerde geçtğimiz sezonun raketlerinin enteresan indirimlerle satıldığına şahit olacaksınız. 80-90 lira verip başlangıç serisi bir raket almak yerine, 150 lira harcayarak bir-iki sene önce 270 liraya satılan raketleri sıfır alabilirsiniz. izmir’de yılmaz tenis’e uğrayın mesela kesin.
mutlaka yurtdışından alın. çok daha fazla alternatif arasından çok daha ucuza seçme imkanınız olacaktır.yurtdışından getirmeye karar verirseniz seçiminizde dikkate alacağınız tüm ince detayları bir çok alternatifle ve çok uygun fiyata sunan ve tek geçeceğim site tennis warehousedur: http://www.tennis-warehouse.com/
sağa, sola dikkat edilmelidir. teniz özellikle ülkemizde çok rağbet gören bir spor değildir. bu yüzden etrafınızdaki hatun kişiler tarafından tenis raketi incelerken farkedilmeniz işten değildir. dik durun, çok pahalı modeller arasında dolaşmayın. olur da biriyle muhabbet kurarsanız pahalı ve ünlü markalara bakıp ahmet’s design marka raket almanız prestijinizi düşürebilir. illaki ahmet’s design alıcaksanız pahalı markalara hiç bakmayın, ufaktan başlayın.(bkz: tenis raketi alırken dikkat edilmemesi gerekenler)
bazı mağazalarda demonstrasyon raketleri vardır. hoşunuza giden bir modelin demo raketini alıp deneyip görebilirsiniz.
direkt gidip babolat alın. uğraşmayın öyle seçmekle filan. kafanız karışmasın.
sanılanın aksine kafa boyu küçük raketlerle başlamak yanlıştır.. raketin kafası ne kadar büyük olursa kontrollü vuruş yapmanız o kadar kolaylaşır. mesela ben tenise 108 kafa bi raketle başladım. bu git gide düştü. şu an 98 k-blade kullanıyorum. dünyanın en iyi tenisçileri şu an 93 kafa raketlerle oynuyor. (novak djokovic gibi) (federer 90 kafayla oynuyor o kategori dışı biraz)ama şöyle bir şey var ki 93 kafa olan raketler genellikle füze gibi gelen toplara füze gibi bir karşılık vermek için tasarlandığından ağır oluyorlar. benim 98 kafa raketim 300 gram ama federerin 93 kafa raketi 355 gram. aradak 55 gram da fark mı ulan diyecek olursanız o 55 gramlık fark çok büyük sakatlıklara sebep oluyor. ayrıca 2-3 saat oynadıktan sonra kondüsyonunuz da pek iyi değilse rezalet vuruşlar yapmanıza sebep oluyor. kısacası çok yoruluyorsunuz.şimdi buraya dünyanın en iyi tenisçileri 93 kafa raketlerle oynuyor yazdım diye gidip bir 93 kafa raket almayın. illa alacam diyorsanız da bir deneyin. slayz yapın spin yapın gömün 2-3 tane… hoşunuza giderse alın. ama emin olun 93 kafa raketle oynamak gerçekten kolay bir şey değil. 10 yıldır tenisin içindeyim 98 kafa raketten aldığım verimi henüz alamadım 93’lerden.direk gidip sırf adı var diye wilson-babolat-head raketlerinden herhangi birini almayın. unutmayın ki o markaların da çok dandik raketleri vardır. vereceğiniz bir 10 milyon bile boşa gidecektir. neden israf yapasınız ki?tenise yeni başladım bir raket almak istiyorum diyorsanız wilson’un n code serisinden six-two raketini önerebilirim. en az 1 yıl idare eder bu sizi. 2. elini de tenis mağazalarında rahatlıkla bulabilirsiniz. tenisiniz geliştikçe daha iyilerini alacaksınız zaten.yine de tatmin olmazsanız gidin bir tenis hocasına danışın. araya tanıdık falan sorun. tenis hocası da olsa ticaretçi olduğundan kazık atma potansiyeli yüksek olacaktır. pazardan elma seçer gibi çat diye raket almayın. bekleyin ulan ne acele ediyorsunuz?
kaynak: http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=tenis+raketi+alirken+dikkat+edilmesi+gerekenler

June 19, 2008 - Posted by | tenis raketi alırken dikkat edilmesi gerekenler

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: